Zakończył się projekt „Szkoła Zero Waste”, w którym przez 3 miesiące uczniowie z klas IV-VIII ze szkół podstawowych na łódzkim Widzewie: SP34, SP4, SP170, SP199 wykonywali zadania związane z ideą 6R. Najlepsi w rywalizacji byli uczniowie ze SP 34. Głównym celem projektu była edukacja dzieci w zakresie podejmowania działań opartych na idei zero waste oraz wprowadzenie nawyków chroniących środowisko naturalne.
Zakończył się projekt „Szkoła Zero Waste”, w którym przez 3 miesiące uczniowie z klas IV-VIII ze szkół podstawowych na łódzkim Widzewie: SP34, SP4, SP170, SP199 wykonywali zadania związane z ideą 6R. Najlepsi w rywalizacji byli uczniowie ze SP 34. Głównym celem projektu była edukacja dzieci w zakresie podejmowania działań opartych na idei zero waste oraz wprowadzenie nawyków chroniących środowisko naturalne. Program realizowany był przez Fundację Veolia Polska we współpracy z Urzędem Miasta w Łodzi oraz dostawcą aplikacji mobilnej i współprowadzącą projekt firmą Grywit.
Uczniowie w akcji!
Za pomocą aplikacji opartej o grywalizację młodzi śmiałkowie wykonywali szereg niestandardowych oraz ciekawych wyzwań zawartych w 4 różnych modułach. Pierwszy – “Chronię Zasoby” zawierał zadania polegające na ochronie zasobów naturalnych z wykorzystaniem rzetelnej wiedzy o eksploatacji Ziemi m.in. masowej wycinki drzew. „Zero waste’owe ozdoby” to jedno z wyzwań, w którym młodzi ekolodzy mieli za zadanie stworzyć świąteczne zero waste’owe dekoracje, które będą alternatywą świątecznych, sklepowych dekoracji.
Moduł numer 2, czyli “Redukuję Odpady”, to kategoria, która skupiała się przede wszystkim na ograniczeniu produkcji śmieci i segregacji odpadów. Wyzwania, które tutaj mogliśmy znaleźć są odpowiedzią m.in. na efekt cieplarniany oraz wzrastające zanieczyszczenie plastikiem. Zadanie „Eko wynalazca” dało możliwość dania drugiego życia staremu, niepotrzebnemu przedmiotowi. Przedmioty nie dość, że były wykonywane z niezwykłą starannością, to z pewnością posłużą jeszcze bardzo długo.
“Inspiruję się” czyli kolejna kategoria zadań – obejmowała wszystkie zachowania, których nie było w dwóch pierwszych kategoriach. Uczniowie dowiedzieli się jak aktywniej dbać o środowisko naturalne lub w jaki sposób naturalnie, w bardziej pośredni sposób zredukować generowanie odpadów czy zużycie zasobów. W wyzwaniu „Ekologicznie na zdrowie” młodzi eko-gracze mieli za zadanie przedstawić swój ekologiczny sposób na niechorowanie. Uczniowie świetnie poradzili sobie z zadaniem wysyłając mnóstwo świetnych przepisów czy rozwiązań, które z pewnością postawiłyby każdego na nogi. Wśród odpowiedzi znajdowały się m.in. takie cuda jak: syrop z cebuli, syrop z pigwy, sok z malin, suszony korzeń mniszka lekarskiego czy suszone kwiaty czarnego bzu, lipy i dzikiej róży.
Ostatni moduł “Zdobywam Wiedzę” skupiał się zarówno na zdobyciu, jak i utrwaleniu wiedzy. Znalazły się w nim materiały edukacyjne w formie artykułu lub krótkiego filmu, a po zapoznaniu się z nimi na uczniów czekały quizy, które sprawdzały ich wiedzę z zakresu ekologii.
Organizatorzy są pod ogromnym wrażeniem zaangażowania ze strony uczniów i rodziców oraz ogromu pracy jaką uczniowie włożyli w prezentacje swoich pomysłów i zmianę własnych nawyków.
„Cieszę się bardzo, że projekt Szkoła Zero Waste spotkał się z tak dużym zainteresowaniem ze strony uczniów. Chciałam podziękować rodzicom, którzy wypełnili formularz zgłoszeniowy i umożliwili swoim dzieciom udział w projekcie oraz za wspieranie ich w rozwiązywaniu eko-zadań i przygotowywaniu prac. Myślę że mogę śmiało powiedzieć, że miasto Łódź właśnie pozyskało promotorów idei zero waste, którzy zdobytą wiedzę będą propagować na co dzień, stanowiąc przykład troski o planetę, dla nas wszystkich – powiedziała Izabela Rakuć – Kochaniak, Prezes Fundacji Veolia Polska.
„To czysta przyjemność patrzeć jak zmienia się podejście dzieci i młodzieży do ekologii i kondycji naszego środowiska – mówi Agnieszka Pietrzak, kierownik Oddziału ds. Edukacji i Promocji Ekologicznej UMŁ – dzięki takim akcjom wiemy, że starania, jakie dziś podejmujemy w zakresie edukacji ekologicznej i przeciwdziałaniu skutkom zmian klimatu, nie idą na marne. Kolejne pokolenia łodzian uczą się jak dbać o środowisko i swoją przyszłość.”
Łącznie uczestnicy projektu przygotowali aż 1290 rozwiązań. Szczególne gratulacje należą się klasie 4D ze Szkoły Podstawowej nr 34, która uzyskała wynik 13686 punktów i w nagrodę pojedzie na całodzienną wycieczkę do Centrum Nauki Kopernik w Warszawie, ufundowaną przez Fundację Veolia Polska.
“Szkoła Zero waste” okiem rodzica
Program pozytywnie ocenili rodzice uczniów uczestniczących w projekcie „Szkoła Zero Waste”. „Projekt swoimi działaniami bardzo pozytywnie wpisał się w obecną rzeczywistość – zadania online. Podobało mi się że córka musiała się aktywować ekologicznie, zaczęła sama od siebie gasić światło po wyjściu z pokoju i wyłączać listwę przed snem. Oszczędza wodę np. przy myciu zębów oraz segreguje z nami śmieci. Zbiera nakrętki i makulaturę. – twierdzi mama Agnieszki.”
Inny rodzic dodaje: “Uważam, że projekt jest bardzo wartościowy. Poprzez zabawę dzieci uczą się jak żyć w trendzie zero waste. Córka dużo skorzystała wykonując zadania, które pojawiały się w aplikacji. Wiele z nich wykorzystuje w życiu codziennym. Już wie, że należy oszczędzać papier, wodę, prąd. Na pewno wzrosła jej (i nie tylko, bo przy okazji też rodziców) świadomość ekologiczna, z czego bardzo się cieszę. Oby więcej takich projektów i inicjatyw. Czekamy na kolejne wyzwania.”
Zero waste – mniej znaczy lepiej
Zero waste to idea, filozofia, bądź zasady funkcjonowania w życiu polegające na konsekwentnym stosowaniu prostych zasad 5R: odmawiaj (refuse), ograniczaj (reduce), wykorzystaj ponownie (reuse), recyklinguj (recycle) oraz kompostuj (rot). Dzięki tym kilku zasadom jesteśmy w stanie wyeliminować produkcję śmieci w naszych domach czy zmniejszyć wydatki na zbędne produkty. Wiele podejmowanych czynności wynika z naszego przyzwyczajenia, stąd tak ważna jest zmiana sposobu myślenia i nawyków, dzięki którym w realny sposób jesteśmy w stanie chronić środowisko naturalne.
Łącznie uczestnicy projektu przygotowali aż 1290 rozwiązań. Szczególne gratulacje należą się klasie 4D ze Szkoły Podstawowej nr 34, która uzyskała wynik 13686 punktów i w nagrodę pojedzie na całodzienną wycieczkę do Centrum Nauki Kopernik w Warszawie, ufundowaną przez Fundację Veolia Polska.
“Szkoła Zero waste” okiem rodzica
Program pozytywnie ocenili rodzice uczniów uczestniczących w projekcie „Szkoła Zero Waste”. „Projekt swoimi działaniami bardzo pozytywnie wpisał się w obecną rzeczywistość – zadania online. Podobało mi się że córka musiała się aktywować ekologicznie, zaczęła sama od siebie gasić światło po wyjściu z pokoju i wyłączać listwę przed snem. Oszczędza wodę np. przy myciu zębów oraz segreguje z nami śmieci. Zbiera nakrętki i makulaturę. – twierdzi mama Agnieszki.”
Inny rodzic dodaje: “Uważam, że projekt jest bardzo wartościowy. Poprzez zabawę dzieci uczą się jak żyć w trendzie zero waste. Córka dużo skorzystała wykonując zadania, które pojawiały się w aplikacji. Wiele z nich wykorzystuje w życiu codziennym. Już wie, że należy oszczędzać papier, wodę, prąd. Na pewno wzrosła jej (i nie tylko, bo przy okazji też rodziców) świadomość ekologiczna, z czego bardzo się cieszę. Oby więcej takich projektów i inicjatyw. Czekamy na kolejne wyzwania.”
Zero waste – mniej znaczy lepiej
Zero waste to idea, filozofia, bądź zasady funkcjonowania w życiu polegające na konsekwentnym stosowaniu prostych zasad 5R: odmawiaj (refuse), ograniczaj (reduce), wykorzystaj ponownie (reuse), recyklinguj (recycle) oraz kompostuj (rot). Dzięki tym kilku zasadom jesteśmy w stanie wyeliminować produkcję śmieci w naszych domach czy zmniejszyć wydatki na zbędne produkty. Wiele podejmowanych czynności wynika z naszego przyzwyczajenia, stąd tak ważna jest zmiana sposobu myślenia i nawyków, dzięki którym w realny sposób jesteśmy w stanie chronić środowisko naturalne.